آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا دو پسر عمویی که در شرایط مالی یکسان بزرگ شده اند، در جوانی و بزرگسالی شرایط مالی کاملاً متفاوتی دارند؟ چرا برخی از افراد می‌توانند از سنین پایین شروع به کسب درآمد کنند، در حالی که برخی دیگر هنوز در اواخر سی سالگی‌شان کم درآمد هستند؟ اگر اینها سوالات شماست، باید بگویم که هوش مالی کودکان در شکل گیری زندگی اقتصادی آینده آنها تاثیر بسزایی دارد. در واقع، بخش بزرگی از موفقیت ما به عنوان انسان بستگی به میزان و چگونگی رشد هوش مالی ما در دوران کودکی دارد.

هوش مالی چیست؟ هوش مالی برای کودکان زهرا شیراحمدی چیست؟

در آن مقاله، هوش مالی چیست، به تفصیل در مورد این مفهوم صحبت کردیم. اما به طور خلاصه هوش مالی یا Financial IQ به معنای «هوش مالی» یا توانایی فرد در تصمیم گیری مالی است که می تواند از ثروت او محافظت کند و آن را افزایش دهد. در واقع فردی با هوش مالی بالا در مشکلات مالی، شرایط نامناسب اقتصادی، خرید، سرمایه گذاری و ... تصمیمات با کیفیت تری نسبت به دیگران می گیرد.

تقویت هوش مالی کودکان چقدر اهمیت دارد؟

بدیهی است که مشکلات مالی در جهان امروز بسیار مهم است. اکثر مشکلات با پول حل می شود. مشکلات مالی و آینده فرزندان از مهمترین مسائل برای هر پدر و مادری است.

از سوی دیگر هیچ پدر و مادری نمی تواند مادام العمر در کنار فرزند خود بماند. به همین دلایل است که تقویت سواد مالی در کودکان بسیار مهم است. اگر کودک در اوایل زندگی اش درک و مدیریت مسائل مالی را بیاموزد، در طول زندگی خود و در موقعیت های مختلف موفق خواهد بود. برای تقویت و افزایش هوش مالی کودکان نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله سعی کرده ایم به آن ها بپردازیم.

چگونه می توان مهارت های مالی کودکان را تقویت کرد؟

چندی پیش واژه هوش مالی در دنیا مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین، نمی‌توانیم بگوییم که همه امروز تصمیمات مالی خوبی می‌گیرند، زیرا والدینشان برای امور مالی خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. پس چگونه برخی از بچه ها هوش مالی بالایی دارند و این هوش را تا بزرگسالی حمل می کنند؟

در اینجا می‌توان به این نظریه روان‌شناختی نگاه کرد که می‌گوید: هرکسی در زندگی خود یا مانند والدین خود رفتار می‌کند یا دقیقاً برعکس.

بنابراین می توان گفت که اکثر افراد با هوش مالی بالا در خانواده هایی با هوش مالی بالا رشد کرده اند و رفتار آنها به تبعیت از رفتار والدینشان گرایش دارد.

تا کنون می دانیم که دانش مالی کودکان تنها با آموزش ابتدایی رشد نمی کند و برخی از کودکان به اندازه کافی خوش شانس هستند که این دانش را به صورت خودکار از والدین خود یاد می گیرند. بنابراین همین کودکان به دلیل تحصیلات نابجا و بی برنامه حتما در بخشی از زندگی مالی خود با مشکل مواجه خواهند شد.

پس بهترین راه حل چیست؟ دو راه برای افزایش تربیت مالی کودکان زهرا شیراحمدی وجود دارد:

اول اینکه باید هوش مالی داشته باشیم تا بچه ها با الگو گرفتن از ما تصمیمات مالی مناسب بگیرند.

دوم، توانایی آموزش هوش مالی به بچه ها.

در ادامه راه حل های متعددی را به شما ارائه می کنم که با استفاده از آنها می توانید دانش مالی فرزندان خود را به صورت اساسی تقویت کنید.