Diction نوعی محتوای صوتی است که با سایر محتوای صوتی مانند پادکست ها و کتاب های تصویری زهرا شیراحمدی متفاوت است. اگر به دیکته علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا تاریخچه، ارکان و اصول دیکته و کاربردهای آن را بشناسید.

تاریخچه گفتار

خواندن توسط یونانیان اختراع شد و به روم باستان آورده شد. در روم باستان، خواندن نوعی ارتباط و روان بود که بعدها به پایه اصلی سیستم آموزشی این کشور تبدیل شد. با گذشت زمان، خواندن به دو دسته تقسیم می شود. این مجموعه را مناظره یا برخوردی می نامیدند که با صدای بلند مطرح می شد و در محاکم و مجامع قضایی برای محکومیت پرونده و قانون جدید به نمایش در می آمد. روش دیگری که به پند و اندرز معروف است برای گفتن مضامین و داستان های تاریخی به گروه ها استفاده می شد.

اعلامیه

گفتگو

در قرن هجدهم تلاوت بیشتر به صورت سخنرانی در مجالس مذهبی مانند کلیساها یا مجالس قانونگذاری (همان تلاوت بحث برانگیز) انجام می شد. در ابتدا، هدف آن بهبود ارتباطات کلامی به شکل استاندارد شده بود. زیرا نرخ بالای بی سوادی، تکیه بر کلام فصیح در کلیساها، دادگاه ها و پارلمان ها را ضروری می کرد. اما از قرن نوزدهم تلاوت شکل دیگری به خود گرفت، وارد تئاترها و تئاترها شد و در قالب شعرخوانی و نثر خوانی علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرد. در این دوره به قاریان (اعلام کننده ها) آموزش داده می شد که به جای تلفظ یکنواخت کلمات، مفهومی را با صدای رسا و آوایی خاص منتقل کنند تا مخاطب را در مورد کلمات گفتاری متقاعد کنند.

در سال 1841 دانشمند ایتالیایی به نام کاگنازی ابزاری به نام تونوگرافی اختراع کرد که می توانست انحرافات و ارتفاع صدای انسان را اندازه گیری کند. از این دستگاه در مدارس تلاوت استفاده می شود تا وسیله ای برای ضبط برخی از ویژگی های صدای انسان فراهم کند تا اطلاعات کافی در مورد نحوه اجرای تلاوت در آن زمان به آیندگان ارائه شود. در اواسط دهه 1800، اصلاح طلبان از هنر سخن گفتن برای ارائه راهنمایی های اخلاقی استفاده کردند. در آمریکا مبلغان مذهبی از این هنر در مدارس استفاده می کردند تا از افزایش تبعیض نژادی بین سیاه پوستان و سفیدپوستان جلوگیری کنند. سرانجام در اواسط قرن بیستم هنر تلاوت در اکثر کشورها شناخته شد و به اوج خود رسید.

جمله چیست؟

اعلام

سرگرمی معانی مختلفی دارد، اما در اصطلاح کلی تولید محتوای آوازی، شعر یا نثر ادبی با ریتم و صدای رسا است. این شعر می تواند یکی از شاعران معروفی چون حافظ و سعدی باشد یا خود خواننده آن را سروده باشد. البته دکلماسیون می تواند به صورت نثر و ادبی باشد نه فقط شعر. در واقع هر مقاله ای را می توان خواند به شرطی که به اندازه کافی جذاب باشد و بر خوانندگان اثر بگذارد. گاهی اوقات ممکن است شعرها یا متن ها جذاب ترین محتوا را نداشته باشند، اما خواننده این کار را به گونه ای انجام می دهد که برای شنونده جالب باشد. یا برعکس، فردی است که استعداد کافی برای خواندن یک شعر با محتوای زیبا را ندارد، در حالی که دیگران که به آن گوش می دهند او را از شعر متنفر می کنند. بنابراین، فردی که به عنوان توضیح دهنده انتخاب می شود، در یک منظومه یا متن منثور از اظهار کننده اهمیت بیشتری دارد. زیرا شنیدن و شنیدن شعر نباید تنها چند کلمه بخواند، بلکه گوینده باید کلمات را زنده کند و حس شعر را به شنونده منتقل کند.

گفتار رسا و منعطف توسط سیاستمداران و مبلغان دینی و مذهبی به عنوان ابزاری کلامی برای انتقال پیام به مخاطبان استفاده می شود تا بتواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. شاید بتوان موفقیت بسیاری از سیاستمدارانی مانند هیتلر یا اوباما را به دلیل شیوایی گفتار و شیوه صحبت آنها نسبت داد. در خواندن، توجه به نحوه بیان کلمات، نحوه بیان آنها، تلفظ صحیح و صدای کلمات نقش مهمی در این امکان دارد. سفارش دکلمه زهرا شیراحمدی در بسیاری از محتوای صوتی مانند پادکست ها، کتاب های صوتی یا حتی در گوا، اطلاعیه های رادیویی و تلویزیونی، افرادی به عنوان گوینده انتخاب می شوند که از صدای خوب و همچنین مهارت کافی برای تلفظ صحیح کلمات برخوردار باشند. فن بیان خوب و لحن مناسب. در متن، به عنوان مواد صوتی و در اجرای زنده، تمام این نکات و اصول باید در نظر گرفته شود.


اطلاع

انواع گفتار و کارکرد آنها

شعر و نثر به دو صورت اجرا می شود: 1- به صورت زنده در مراسم مختلف و 2- به صورت فایل صوتی از پیش ضبط شده. هر یک از این دو نوع گفتار کاربرد خاص خود را دارد; علاوه بر این، مکان و نحوه پخش آنها نیز متفاوت است.

خواندن به عنوان اجرای زنده

اولین تجربه اجرا یا اجرای زنده از روزهای مدرسه می آید. در جشن ها و اعیاد مختلف گروهی از دانش آموزان مستعد خوش صدا انتخاب شدند که آهنگ های زیبایی را در قالب تلاوت اجرا کردند.

همچنین اجرای زنده تلاوت در مناسبت های مختلف مانند اعیاد مذهبی یا شب یلدا و نوروز نیز از طریق برنامه های تلویزیونی پخش می شود. این نوع تلاوت به دلیل اینکه به صورت زنده اجرا می شود معمولا توسط افرادی انجام می شود که مهارت اجرای زنده خوبی دارند. هرگونه اشتباه در سخنرانی و خواندن سخنرانی می تواند جبران ناپذیر باشد.


سخنرانی در قالب فایل صوتی

مجموعه دیگری از سخنرانی ها در استودیوها از قبل ضبط شده بود که پس از اعمال یک سری ویرایش های لازم و ویرایش و افزودن یک قطعه صوتی به صورت فایل صوتی ارائه شد. صداهای ضبط شده اغلب از تلویزیون و رادیو بین برنامه ها پخش می شود. همچنین اکثر روایت های صوتی از طریق وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی قابل پخش و دانلود هستند. مزیتی که وکال نسبت به اجرای زنده دارد این است که اگر در حین ضبط مشکلی پیش بیاید، می توان آن را اصلاح کرد. همچنین امکان افزودن موسیقی متن و یک سری ویرایش به صدای ضبط شده وجود دارد.