امروزه بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند قیمت کتاب، کمبود وقت برای مطالعه و یا عدم دسترسی به کتابفروشی های فیزیکی کتاب های صوتی را خریداری می کنند. گوش دادن به کتاب با صدای دلنشین راوی، تجربه ای دلنشین و فراموش نشدنی برای دوستداران کتاب است.

راوی چگونه احساس را به شنونده منتقل می کند؟ اگر شما هم می خواهید این راز را بدانید، آیا قصد دارید در آینده شغلی به عنوان گوینده داشته باشید یا به دنبال یک سخنران خوب هستید؟ با زهرا شیراحمدی همراه باشید و با تکنیک های روایت کتاب صوتی آشنا شوید.

اهمیت تبدیل کتاب چاپی به کتاب صوتی
کتاب صوتی در اوایل دهه 1930 برای کمک به خواندن افراد کم بینا ظاهر شدند. اما این روزها مخاطبان کتاب های صوتی در حال افزایش هستند. این صنعت پر رونق باعث شده است که نویسندگان و ناشران نسخه های صوتی کتاب های خود را در پلتفرم های انتشار کتاب صوتی منتشر کنند. از سوی دیگر، این بازار جدید تقاضای زیادی برای هنرمندان صداپیشه ایجاد کرده است که از تکنیک‌های داستان‌گویی برای جان بخشیدن به کتاب‌ها استفاده می‌کنند.


در حال حاضر، بسیاری از نویسندگان، ویراستاران، و یا حتی مدیران کسب و کار در تلاش هستند تا بهترین سخنرانان را برای مشاغل اسپیکینگ استخدام کنند. اگر می خواهید در مورد این حرفه بیشتر بدانید و یا یکی از این صدا و سیما هستید، نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در ادامه به برخی از این نکات مهم اشاره می کنیم.

برای تبدیل شدن به یک راوی کتاب صوتی چه چیزی لازم است؟

برخی از مردم فکر می کنند که تنها چیزی که برای تبدیل شدن به یک راوی کتاب صوتی نیاز دارید، صدای خوب و اشتیاق به خواندن است. در حالی که این دو ویژگی تنها بخش کوچکی از ابزارهای ضروری هستند، برای تبدیل شدن به یک داستان‌نویس حرفه‌ای به چیزی بیش از این نیاز دارید.

برخلاف سایر روش‌های انتقال صدا که می‌توان آن‌ها را با تصاویر تکمیل کرد، انتقال محتوای صوتی به‌ویژه کتاب‌های صوتی تنها به روایت بستگی دارد. بنابراین راوی بیش از خواندن متن، وظیفه انتقال احساسات کتاب به شنونده را نیز بر عهده دارد.

در مواردی که محتوای کتاب تمرکز زیادی بر اطلاعات دارد، گوینده را به چالش می کشد تا محتوایی را جایگزین کند که بتواند شنونده را در محتوای صوتی جذب کند. در نهایت فایل صوتی ایجاد شده باید توجه مخاطب را به خود جلب کند و تک تک شخصیت های کتاب را به وضوح به مخاطب معرفی کند. در اینجا سه ​​مرحله ساده آورده شده است که توصیه می کنیم برای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای کتاب صوتی دنبال کنید.

چگونه راوی کتاب صوتی شویم؟

برای سفارش گویندگی کتاب صوتی زهرا شیراحمدی اگر احساس می کنید که یک گوینده خوب در شما وجود دارد، این بخش برای شما مناسب است، زیرا در زیر نکاتی را برای تبدیل شدن به یک سخنران کتاب صوتی حرفه ای ارائه می دهیم:


مرحله 1: تمرین، تمرین، تمرین

اولین قدم خواندن است. به خواندن کتاب ادامه دهید تا زمانی که به جایی برسید که احساس نکنید در حال خواندن کتاب هستید. این را به عنوان یک تمرین ببینید و صدای خود را هنگام خواندن ضبط کنید. گوش دادن به صدای ضبط شده می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که برای بهبود کیفیت به کدام بخش از کتاب نیاز دارید.

یادداشت برداری یک مهارت عالی برای تمرین صحبت کردن است. در هر قسمت از کتاب، نکاتی را در مورد چگونگی بهبود صدای خود یادداشت کنید. علاوه بر این، باید یاد بگیرید که با دیافراگم نفس بکشید نه با قفسه سینه. تسلط بر تنفس دیافراگمی باعث بهبود صدای شما، افزایش استقامت صوتی و کاهش تنش در صدای شما می شود.

مرحله دوم: از قبل صدا را ضبط کنید

هنگامی که از نتایج جلسات تمرین خود راضی هستید، زمان آن رسیده است که قدم بعدی را بردارید و چند دمو ضبط کنید. در این مرحله، می‌توانید یک استودیو برای چند ساعت اجاره کنید یا برای خرید یک میکروفون، هدفون و فیلتر صدا با کیفیت سرمایه‌گذاری کنید. البته در این مرحله عاقلانه نیست که پول زیادی برای ساخت یک استودیوی ضبط کامل صرف کنیم. تنها چیزی که باید فراهم کنید یک محیط آرام برای ضبط است.

در کنار تجهیزات، باید اصول ویرایش صدا را نیز بیاموزید. سخنرانان حرفه ای اغلب خودشان ویرایش فایل صوتی را انجام می دهند. برای این کار، شما نیز باید دانشی در این زمینه داشته باشید.

مرحله 3: پروژه انتشار را جستجو کنید

پس از تمرین زیاد و ضبط صدا، می توانید به دنبال مشاغل مناسب بگردید. ساده ترین راه برای ورود به بازار صوتی کتاب های صوتی از طریق وب سایت های مستقل است. پلتفرم های مستقل زیادی وجود دارد که می توانید پروژه های مورد نیاز خود را در آنها بیابید. علاوه بر روایت کتاب، می توانید داستان کوتاهی را نیز روایت کنید. پونشا و کارلنسر محبوب ترین سایت ها برای این کار هستند. علاوه بر فارسی می توانید به زبان های دیگری نیز صحبت کنید. انگلیسی راوی و عربی راوی مشاغلی هستند که می توانید از آنها درآمد کسب کنید.

اگر انگلیسی را خوب صحبت کنید. به شما توصیه می کنیم برای کسب درآمد دلاری در وب سایت های معروف خارجی ثبت نام کنید. ACX و VoiceBunny از این قبیل سایت ها هستند. علاوه بر این، در آینده با کسب تجربه و داشتن مجموعه ای قوی، می توانید با ناشران معتبر بیشتری تماس بگیرید و درباره این کتاب بحث کنید.